logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Herinrichting De Kraan en asfaltonderhoud De Hemeltjens

De gemeente Tilburg richt De Kraan (huisnummers 102 t/m 136) opnieuw in en vervangt het asfalt van De Hemeltjens.

De afronding van Buitengoed Nieuwe Warande

De gemeente Tilburg en provincie Noord-Brabant ontwikkelden samen Buitengoed Nieuwe Warande. Een project waarin 165 kavels worden uitgegeven tussen Berkel-Enschot en Udenhout, aan de rand van Tilburg. In de laatste fase van het project ronden we de werkzaamheden af. Dit betekent dat we een deel van De Kraan opnieuw inrichten en dat we het asfalt van De Hemeltjens vervangen. 

Reacties op de inloopavond

Op 21 juni organiseerde de gemeente Tilburg een inloopavond. Bezoekers konden daar de plannen zien voor het opnieuw inrichten van een deel van De Kraan en het onderhoud van het asfalt van De Hemeltjens. Ook konden de bezoekers hun reactie geven op de plannen. We hebben deze reacties besproken met de betrokken collega’s. De uitkomsten vind je hieronder.

Het meest gekozen wegontwerp: een smallere rijbaan met een apart voetpad

Bij de inloopavond koos een grote meerderheid van de bezoekers voor een wegontwerp met een smallere rijbaan en een apart looppad van halfverharding. Dit nemen we over in het ontwerp. Halfverharding is een ondergrond die niet helemaal dicht is, waar je wel overheen kunt lopen of rijden, maar waar ook water doorheen kan.

We gaan onderzoeken of we het looppad langs De Kraan 49 kunnen aanpassen

In het conceptontwerp was te zien dat voetgangers de rijbaan moesten gebruiken in de buurt van De Kraan 49. We gaan nog onderzoeken hoe we het looppad bij De Kraan 49 kunnen aanpassen, zodat voetgangers niet meer de rijbaan hoeven te gebruiken. Helaas is het niet helemaal te voorkomen dat voetgangers langs inritten moeten lopen.

Het wandelpad tussen De Kraan 102 en De Nieuwe Warande blijft onverhard

De wandelpaden in het gebied van De Nieuwe Warande noemen we laarzenpaden. Een laarzenpad is een pad zonder verharding. Dit is beter voor de inrichting van het landschap, het waterbeheer en de natuur. We gaan de paden daarom niet verharden. Wel gaan we samen met de beheerafdeling kijken wat we kunnen doen aan de delen van het pad waar het meeste water blijft staan.

We verwijderen vervuilde grond bij de weg en in de berm

We gaan de weg opnieuw inrichten en de loop van het water verleggen. Daarbij verwijderen we de vervuilde grond van de weg en in de berm. Het schoonmaken van de grond is voor een deel al gebeurd bij eerdere werkzaamheden aan De Kraan. In de nieuwe berm komt overal minimaal een halve meter schone grond. We verharden de weg duurzaam met bestrating.

De nieuwe drempel bij De Kraan 41 plaatsen we iets zuidelijker

We kunnen de drempel bij De Kraan 41 iets zuidelijker plaatsen. Deze komt dan tussen de inritten van de huisnummers 41 en 41a in. We kunnen de drempel niet nog zuidelijker plaatsen, omdat de drempel dan te dicht bij de scherpe bocht en het spoor komt. Een drempel in een scherpe bocht is te gevaarlijk. Dit is het andere gedeelte van de weg tussen de spoorwegovergang en De Kraan 102.

Te weinig ruimte voor buizen in plaats van roosters

Er is te weinig ruimte om de geplande roostergoten te vervangen door buizen. De roosters en goten zijn erg sterk en kunnen goed tegen zwaar verkeer. Dit soort roosters gebruiken ze bijvoorbeeld ook op vliegvelden. Ze zullen niet makkelijk vervormen, beschadigen of gaan ‘klapperen’. De roostergoten zijn nodig om grote hoeveelheden water goed af te kunnen voeren.

Deze snelheidsremmers voegen we toe in het ontwerp

De bezoekers van de inloopavond vroegen om snelheidsremmers in de weg op te nemen. Het ontwerp passen we aan met drie snelheidsremmers. In de rijbaan komen iets verhoogde vakken met granietkeien. Dit is een verhoging in de weg die de snelheid van het autoverkeer afremt. Dit soort snelheidsremmers worden ook toegepast in de hoofdrijbaan van De Nieuwe Warande. Op bijgevoegde afbeelding kunt u de locaties zien van de snelheidsremmers. Dit zijn de grijze blokken op de tekening.

Ontwerp snelheidsremmers De Kraan (pdf, 3 MB)

Deze voorstellen passen we niet toe in het ontwerp

Een aantal bezoekers van de inloopavond stelde voor om bloembakken te plaatsen of de weg smaller te maken om de snelheid van het verkeer te verlagen. Dit passen we niet toe om de volgende redenen:

  • Wegversmallingen of bloembakken werken alleen als snelheidsremmer als er genoeg verkeer rijdt. Komen er geen tegenliggers, dan kunnen mensen alsnog vrij doorrijden. Ook al is het inmiddels wat drukker op De Kraan, er rijden nog steeds veel te weinig auto's om dit soort versmallingen effectief te laten zijn.
  • Landbouwvoertuigen en grote vuilniswagens moeten door de straat kunnen rijden. Deze voertuigen zijn breder dan gewone auto’s. De versmalling heeft op de snelheid van auto’s een minimaal effect.
  • Dit geldt ook als we bakken of andere obstakels niet recht, maar schuin tegenover elkaar plaatsen. Door de ruimte die nodig is voor grote voertuigen en omdat er te weinig verkeer is, kunnen auto’s nog steeds vloeiend doorrijden.

De snelheid op De Hemeltjens blijft 60 kilometer per  uur

De Hemeltjens ligt buiten de bebouwde kom. We kunnen daarom de maximum snelheid niet verlagen naar 30 kilometer per uur. De maximum snelheid blijft 60 kilometer per uur. 

De Hemeltjens blijft alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer

We willen ongewenst verkeer zoveel mogelijk voorkomen. Daarom is het gebied alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. Bezoekers van een bedrijf zijn ook bestemmingsverkeer en mogen de weg daarom inrijden. Dit is aangegeven met borden. Deze maatregel blijft bestaan.

We planten vooral drie soorten bomen

De volgende drie soorten bomen zijn het vaakst gekozen op de vragenlijst:

  • Veldesdoorn
  • Kleinbladige linde
  • Beuk

We gebruiken vooral deze soorten in het ontwerp.

We gaan kijken of er plaats is voor meer bomen

Bezoekers van de inloopavond vroegen om meer bomen te planten dan er op de tekening staan. We gaan bekijken of dat haalbaar is en of er voldoende ruimte is in het budget. We moeten rekening houden met kabels en leidingen die in de grond zitten en of er genoeg ruimte is om te groeien.

We vervangen sommige bomen door nieuwe

Helaas moeten we ook een paar bomen kappen. In het nieuwe ontwerp kunnen ze bijvoorbeeld niet meer groeien of zijn ze gevaarlijk door de plekken waar ze staan. We planten op andere plekken nieuwe bomen om ze te vervangen. 

Verzoek tot aanpassing van de huidige straatverlichting

We vervangen de openbare verlichting bij het herinrichten. De nieuwe verlichting heeft een witte kleur.
 

Meer informatie

Hebt u nog vragen en/of opmerkingen over het ontwerp of de toekomstige werkzaamheden, dan kunt u contact opnemen met projectleider Ron Flapper van de gemeente. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 013 542 83 90 en per e- mail ron.flapper@tilburg.nl.

Lees de bewonersbrief van 4 september