logo Gemeente Tilburg Gemeente Tilburg

Gemeente Tilburg

Je kunt voor veel zaken bij de gemeente Tilburg terecht. Je bent bijvoorbeeld verplicht om je in te schrijven in de gemeente als je langer dan 4 maanden in Nederland blijft. Maar ook regelt de gemeente zaken voor het huwelijk, geboorte, rijbewijs en heel veel andere zaken. Hieronder vind je meer informatie over het wonen in onze gemeente.

DigiD aanvragen

Veel zaken kun je in Nederland online regelen. Bijvoorbeeld het inzien van persoonsgegevens of het doorgeven van een verhuizing. Als je in Nederland woont kun je een DigiD aanvragen, hiermee kun je online zaken regelen. Voorwaarde is wel dat je ingeschreven staat in de gemeente. Een DigiD aanvragen kan met een BSN-nummer via de website digid.nl.

Inschrijving

Als je uit het buitenland komt en je verwacht minstens 4 maanden in Nederland te blijven, dan moet je je laten inschrijven bij de gemeente in het Basis Registratie Personen (BRP). Hiervoor moet je een afspraak maken bij de gemeente Tilburg. Dit kun je via de website van de gemeente of door te bellen. Lees meer over inschrijven bij de gemeente Tilburg.

Als je je inschrijft, moet je je originele geboorteakte laten zien. Als je getrouwd of gescheiden bent, moet je ook een origineel bewijs van je huwelijk of eerdere huwelijken laten zien. Als je je documenten uit je land van herkomst hebt ontvangen, moet je een afspraak maken met de balie burgerlijke stand om je documenten aan te leveren. Je kunt bellen met de gemeente Tilburg via telefoonnummer 14 013 om een afspraak te maken. Je kunt ook online een afspraak maken via deze website

Verblijf je korter dan 4 maanden in Nederland, maar wil je toch werken? Dat mag als je de nationaliteit bezit van een land uit de Europese Unie. Om te kunnen werken heb je een Burgerservicenummer (BSN) nodig. Wanneer je korter dan 4 maanden in Nederland verblijft kun je deze krijgen bij een Register Niet Ingezetene (RNI) gemeente. Meer informatie over registratie RNI leest u op de website netherlandsworldwide

Verandering van adres

Als je in Nederland staat ingeschreven en je verhuist, dan moet je je adreswijziging doorgeven aan de gemeente waar je gaat wonen. Je moet dit binnen vier weken voordat je verhuist doen of binnen 5 dagen na je verhuizing. Je kunt dit op 3 manieren doen:

Verhuizen naar een ander land

Als je in Nederland staat ingeschreven en je gaat verhuizen naar het buitenland, dan moet je dit doorgeven aan de lokale overheid. Je kunt dit op 3 manieren doen:

Huwelijk

Wil je trouwen in de gemeente Tilburg, kijk dan voor meer informatie op onze pagina Trouwen in Tilburg. Zorg ervoor dat je je geboorteakte en de informatie over je burgerlijke staat op tijd hebt.

Geboorteregistratie

Als een kind geboren wordt, moet je geboorteaangifte doen in de gemeente waar het kind geboren is. Hiervoor maak je een afspraak. Meer informatie daarover vind je op de pagina Geboorteaangifte

Erkenning

Als je niet getrouwd bent en de vader op de geboorteakte wil, zodat hij de wettige vader van het kind is en het gezag krijgt, moet je het kind voor de geboorte erkennen. Bij de gemeente moeten we een akte opmaken. Meer informatie daarover vind je op de pagina Erkenning

Voor de erkenning kun je een afspraak maken bij de gemeente via de website of bellen naar telefoonnummer 14 013. Zorg ervoor dat we de informatie over je burgerlijke staat al hebben. Als je dit nog niet hebt gedaan, maak dan eerst een afspraak om je documenten in te leveren. 

Buitenlands rijbewijs in Nederland

Met een buitenlands rijbewijs mag je voor een bepaalde periode in Nederland rijden. Meer informatie over welke periode en voor welke rijbewijzen, kun je lezen op de website van de RDW

Onder bepaalde voorwaarden kun je je buitenlands rijbewijs omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. Meer informatie daarover vindt je op website van de RDW.

Uittreksels

Soms heeft een instantie een bewijs nodig dat je in de gemeente staat ingeschreven, bijvoorbeeld als je je wilt inschrijven bij Woning in Zicht, als je een auto wilt kopen of een bankrekening wilt openen. Dit kun je aantonen met een uittreksel van de gemeente. Je kunt zo'n uittreksel bestellen op onze website  of een afspraak maken door te bellen naar 14 013.

Je kunt ook met DigiD inloggen op de website mijnoverheid.nl. Onder het kopje identiteit en persoonlijke informatie kun je al je persoonsgegevens kosteloos inzien.

Vuilnis

De manier waarop huisvuil / vuilnis / afval wordt opgehaald is in elk land anders. Hier volgen enkele korte instructies over het ophalen van huisvuil in de gemeente Tilburg: 
Zet je afvalbakken op de ophaaldag, uiterlijk om 8.00 uur, aan de straat klaar. Ze moeten voor 20.00 uur weer op eigen terrein staan. Uiteraard geldt dit niet voor mensen die gebruik maken van een gemeentelijke afvalbak.
Vuilnis wordt alleen opgehaald als je het op de juiste manier buiten zet. In alle andere gevallen laten de vuilnismannen het afval liggen. "Op de juiste manier" betekent het volgende:

Op de pagina Afval staat meer gedetailleerde informatie. Hier kun je nagaan op welke dag het huisvuil in je buurt wordt opgehaald.

Verloren voorwerpen

Bent je iets kwijt in Tilburg, Berkel-Enschot, Udenhout of Biezenmortel of heb je juist iets gevonden? Ga naar de pagina Gevonden en verloren voor meer informatie

Denk je dat er sprake kan zijn van diefstal? Doe dan aangifte bij de politie. Dit kan via hun website politie.nl.

Contact met de gemeente

Voor vragen of advies kun je altijd contact opnemen met de gemeente Tilburg. Dit kun je doen via: